Zasady testowania oprogramowania

Projektując proces testowania oprogramowania należy pamiętać o podstawowych zasadach testowania.  

Każdy członek zespołu jest świadomy, że testowanie oprogramowania ma za zadanie znajdowanie błędów w oprogramowaniu ale nie każdy wie, że każdy znaleziony błąd prowadzi  do zmniejszenia ryzyka występowania tzw. ukrytych błędów w oprogramowaniu.

Biorąc pod uwagę, że na przetestowanie oprogramowania posiadamy określony czas oraz określone zasoby personalne już na początku musimy określić co należy przetestować. Dobrym nastawieniem się na cały proces jest stwierdzenie, że nie jesteśmy w stanie przetestować całej aplikacji. Musimy określić przypadki testowe oraz checklisty z funkcjami, które spełniają wymagania użytkownika końcowego i na nich na samym początku się skupić.
Jednak sam proces testowania oprogramowania należy rozpocząć jak najwcześniej. Dobrym rozwiązaniem jest ciągły kontakt kierownika testów z kierownikiem projektu/kierownikiem programistów i płynne przydzielanie zadań testowych.

W momencie gdy proces testowania oprogramowania jest już w trakcie i od dłuższego czasu nie znajdowane są błędy w oprogramowaniu należy zastanowić się na przypadkami testowymi i checklistami ponieważ bardzo często jak nie zawsze, aplikacja testowana uodparnia się na testowanie. W tym przypadku należy przejrzeć i zastanowić się na aktualizacją przypadków testowych.

Reasumując, testowanie oprogramowania jest złożonym procesem, który ma bezpośredni wpływ na jakość testowanej aplikacji. Pod koniec testowania warto przeanalizować wyniki testów, które często wskazują na to, że większość błędów znajduje się małej liczbie testowanych funkcji (zasada Pareto 80/20).